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La Voix De La Danse Au Canada

L’Assemblée canadienne de la danse (ACD) a pour raison d’être de porter la voix du secteur professionnel de la danse au Canada. Elle milite pour un environnement sain et pérenne dans lequel la danse professionnelle canadienne peut s’épanouir. L’ACD cultive une voix nationale forte pour la danse professionnelle canadienne et encourage le développement de ressources destinées à ce champ d’expression artistique. À l’occasion de conférences, d’ateliers et d’événements rassembleurs, nous réunissons la communauté de la danse d’un océan à l’autre, de façon à bâtir un milieu solide et dynamique.


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Surveillez notre calendrier des événements pour tout connaître de l’actualité des conférences, des festivals et autres occasions de développement professionnel.

  • Annual General Meeting / Assemblée générale annuelle 17-Sep-2020

    Thursday, September 17th, 2020 | 2:00 PM EDT This year's AGM will be conducted via Zoom. ..

    • Budget 2021 Supporting Tourism Hospitality, Arts and Culture | Le budget 2021 – Appuyer le tourisme, l’accueil, les arts et la culture

      20-Apr-2021 With the rollout of vaccines underway, businesses in the tourism, arts, and culture sectors are getting ready to welcome Canadians back to experience the great places and activities this country has to offer—when it is safe to do so. With reduced revenues, many heritage, arts, and sport organizations run the risk of not surviving through to the other side of the pandemic without additional support.

      Sector specific highlights:

      • $300 million over two years to Canadian Heritage to establish a Recovery Fund for Arts, Culture, Heritage, and Sport Sectors.
      • $49.6 million over three years to Canadian Heritage for the Building Communities Through Arts and Heritage Program, the Canada Arts Presentation Fund
      • $15 million to Canadian Heritage for the Canada Cultural Spaces Fund to help arts and heritage institutions upgrade their facilities to meet public health guidelines.
      • $17.2 million to the National Arts Centre to address financial pressures caused by COVID 19 and to ensure the NAC will continue to support artists and celebrate Canadian culture.
      • $6 million over two years to the National Arts Centre to support collaborations with equity deserving groups to help relaunch the performing arts sector.
      • $3.9 billion for a suite of legislative changes to make Employment Insurance more accessible and simple for Canadians over the coming year while the job market begins to improve. The changes include maintaining uniform access to EI benefits across all regions and support for multiple job holders.
      • Launching consultations on future, long-term reforms to Employment Insurance to build a stronger social safety net. Consultations will examine systemic gaps exposed by COVID-19, such as the need for income support for self-employed and gig workers; how best to support Canadians through different life events such as adoption; and how to provide more consistent and reliable benefits to workers in seasonal industries.
      • The Canada Emergency Wage Subsidy, the Canada Emergency Rent Subsidy and the Lockdown Support will be extended until September 2021. The subsidy rates would gradually decline over the July-to-September period to target sectors that are slower to recover.

      Continuing reading the full press release.

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      Alors que le déploiement des vaccins suit son cours, les secteurs du tourisme, des arts et de la culture se préparent à accueillir de nouveau les Canadiens pour leur permettre de découvrir les lieux et les activités formidables que le pays a à offrir, lorsqu'ils pourront le faire en toute sécurité.

      En raison de revenus réduits, de nombreux organismes voués aux arts, au patrimoine ou aux sports courent le risque de ne pas survivre à la pandémie sans soutien supplémentaire.

      Le budget de 2021 propose les mesures suivantes :

      • 200 millions de dollars par l'entremise de Patrimoine canadien pour appuyer les festivals locaux, les événements et les organismes culturels communautaires tels que les pièces de théâtre extérieures.
      • 300 millions de dollars sur deux ans à Patrimoine canadien pour mettre sur pied un fonds de relance pour les secteurs des arts, de la culture, du patrimoine et du sport.
      • 49,6 millions de dollars sur trois ans à Patrimoine canadien pour le programme de Développement des communautés par le biais des arts et du patrimoine, le Fonds du Canada pour la présentation des arts et le Programme des célébrations et commémorations.
      • 15 millions de dollars à Patrimoine canadien pour le Fonds du Canada pour les espaces culturels afin d'aider les institutions vouées aux arts et au patrimoine à mettre à niveau leurs installations pour répondre aux lignes directrices en matière de santé publique.
      • 17,2 millions de dollars au Centre national des Arts pour faire face aux pressions financières causées par la COVID‑19 et pour s'assurer que le CNA continuera d'appuyer les artistes et de célébrer la culture canadienne.
      • 6 millions de dollars sur deux ans au Centre national des Arts pour appuyer les collaborations avec les groupes dignes d'équité afin d'aider à relancer le secteur des arts de la scène.
      • Prolongation de la subvention salariale jusqu'au 25 septembre 2021. Il propose également de réduire progressivement les taux de subvention, à compter du 4 juillet 2021, afin d'assurer l'élimination progressive du programme, à mesure que les vaccinations sont administrées et que l'économie se remet en marche.
      • 3,9 milliards de dollars sur trois ans, à compter de 2021-2022, pour effectuer une série de modifications législatives visant à rendre l'assurance-emploi plus accessible et plus simple pour les Canadiens au cours de la prochaine année, alors que le marché du travail commence à prendre du mieux.

      Poursuivez ici votre lecture du communiqué de presse.

    • Peggy Baker will cap a storied dance career by making room for other dancers’ stories

      15-Apr-2021 Peggy Baker, an iconic figure in Canadian dance, has announced that she’s closing her company. Peggy Baker Dance Projects will give its final public performances in the fall of next year and will wind up operations by June 2023.

      In an exclusive interview, Baker, 68, tells the Star that she believes the moment has come for her to free up the core public funding that supports her artistic endeavours so it can benefit a new generation of dance artists, especially those who have historically been underserved and marginalized. Peggy Baker Dance Projects currently receives more than $200,000 in annual funding from all levels of government. In the cash-strapped contemporary dance community that’s a sizable sum.

      “Toronto is one of the world’s most culturally diverse cities, but we haven’t had the equity,” says Baker. “It’s really around the issue of social justice that I’ve made my decision.”

      Baker says the pandemic has unscored deep societal injustices that must be resolved. “This is a time of reckoning. There’s a chance now for big changes to happen because they must happen.”

      More broadly, Baker also views closing her company as part of a necessary generational shift. “My generation has taken up a lot of space and resources for a long time.”

      “I’ve always known there would be a lifespan to this company,” says Baker, noting that there are plenty of examples of artists whose companies have effectively been forced to close because of funding cuts. “They didn’t have any agency in how that happened. I want to be in charge of how my work finishes up. I feel I can bring it to a very beautiful conclusion.”

      Read the full article
    • Welcome to Karla Etienne, CDA’s Executive Director | Bienvenue à Karla Etienne, directrice générale de l’ACD

      10-Apr-2021 We are thrilled to announce that Karla Etienne has joined the CDA team as Executive Director. Karla brings a wealth of knowledge to the Canadian Dance Assembly as both a practicing artist and arts leader. She has extensive experience in government relations, arts presentation and performance. Most recently she has been awarded the 2021 Prix Stellaire which you can read more about here. As Executive Director, Karla will lead the Canadian Dance Assembly into the next phase of its journey, with its mission, vision, and community values as a guide.

      Karla offers her excitement in joining CDA:

      "Being of service to my colleagues in dance has always been at the heart of my committed involvement. Helping to fulfil the mission of the Canadian Dance Assembly is a role that, for me, is both inspiring and meaningful. I thank the members of the National Council for their confidence and the team for receiving me so warmly.

      I heartily salute the work of Aviva Fleising who has graciously supported the dance community for many years with conviction and dedication.

      Inspired by the French author Rebecca Anselme, referring to the ideas of Carla Bergman and Nick Montgomery, I wish to pledge my intent to work with you with ears wide open and to place at the centre of our shared battles and hopes determination and love, steadfastness and care, a fighting spirit and a focus on regeneration."

      Please feel free to contact me by email; I would love to hear from you at: karla@dancecanada.net

      “We are thrilled and honoured to announce Karla as the next Executive Director of the CDA. Her broad range of expertise and experience as an arts leader and artist, both in the cultural field and in the community, will greatly benefit the national dance sector as a whole. Welcome Karla!” says CDA President Fannie Bellefeuille.

      Get to know Karla more...

      A distinguished graduate in environmental sciences, Karla Etienne, a marathon runner in every sense of the word, has travelled the plurality of roads and pathways which lead to a deeper and more accurate appreciation of what today constitutes the strengths and the potential of our artistic and cultural community in Canada.

      While being more generally associated with Nyata Nyata, the dance arts organization she has led alongside its founder, Zab Maboungou, since 2003, Karla Etienne has, in fact, unfailingly devoted herself over the years to advancing the cause of inclusion - through better representation - in the arts, at all levels of practice, management and dissemination, within the institutions and organizations mandated to work in this area, including, among others, the Regroupement québécois de la danse, the Conseil des arts de Montréal and the Conseil des arts et lettres du Québec.

      Drawing also on her experience acquired within various community organizations (including ENvironnement JEUnesse, Regroupement des femmes en environnement, and Maison d'Haïti), Karla Etienne will use her skills as a director, coordinator, writer and facilitator to advance Canada’s artistic and cultural development.

      The mother of two children, she is also a remarkable dance performer, trained in the artistic diversity of our contemporary societies and the first graduate of Nyata Nyata's Dance Training Program, whose activities she coordinated, thus pursuing her work as a rehearsal director, dance mentor and administrator, all aspects of her contributions to various artists and to cultural and artistic organizations in Québec.

      Karla Etienne has become an incontrovertible touchstone for all the development of the Canadian artistic and cultural community has achieved in recent years.

      Read the full release

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      Nous avons le grand plaisir d’annoncer la nomination de Karla Etienne au poste de directrice générale de l’ACD. Mme Etienne saura faire profiter l’Assemblée canadienne de la danse de toute la gamme de ses connaissances comme interprète de la scène et chef de file du monde des arts. Elle possède une vaste expérience dans les domaines des relations gouvernementales, de la diffusion des arts et de l’interprétation sur scène. Elle a reçu dernièrement le Prix Stellaire 2021, au sujet duquel vous trouverez ici de plus amples renseignements. À titre de directrice générale, Mme Etienne mènera les destinées de l’Assemblée canadienne de la danse dans ce nouveau chapitre de son histoire en s’inspirant de la mission, de la vision et des valeurs communautaires de notre organisme.

      Karla parle de son enthousiasme à se joindre à l’équipe de l’ACD :

      « Le service à mes collègues en danse a été toujours au cœur de mon engagement. Contribuer à la mission de l’Assemblée canadienne de la danse est pour moi non seulement stimulant mais cohérent. Je remercie les membres du Conseil national pour leur confiance et l’équipe de me recevoir si chaleureusement.

      Je salue vivement le travail de Aviva Fleising qui a su accompagner le milieu de la danse pendant de nombreuses années avec conviction et dévouement.

      Rebecca Anselme, autrice française, en parlant des propos de Carla Bergman et Nick Montgomery m’a inspirée à vous dire que j’aimerais travailler avec vous, oreilles grandes ouvertes, en mettant au centre de nos batailles et espoirs partagés, «la détermination et l’amour, la résistance et le soin, la combativité et la regénération».

      « Le service à mes collègues en danse a été toujours au cœur de mon engagement. Contribuer à la mission de l’Assemblée canadienne de la danse est pour moi non seulement stimulant mais cohérent. Je remercie les membres du Conseil national pour leur confiance et l’équipe de me recevoir si chaleureusement.

      Je salue vivement le travail de Aviva Fleising qui a su accompagner le milieu de la danse pendant de nombreuses années avec conviction et dévouement.

      Rebecca Anselme, autrice française, en parlant des propos de Carla Bergman et Nick Montgomery m’a inspirée à vous dire que j’aimerais travailler avec vous, oreilles grandes ouvertes, en mettant au centre de nos batailles et espoirs partagés, «la détermination et l’amour, la résistance et le soin, la combativité et la regénération».

      N’hésitez pas à me contacter par courriel, j’aimerais bien vous entendre: karla@dancecanada.net

      « Nous avons le grand plaisir et l’honneur d’annoncer la nomination de Karla comme nouvelle directrice générale de l’ACD. Son vaste savoir-faire et son expérience comme artiste et comme chef de file du monde des arts, dans les secteurs culturel et communautaire, profitera grandement à l’ensemble du milieu de la danse au Canada. Bienvenue, Karla ! » A déclaré Fannie Bellefeuille, présidente du Conseil national de l’ACD

      Pour apprendre à mieux connaître Karla...

      Diplômée émérite en sciences de l’environnement, Karla Etienne, une marathonienne dans tous les sens du terme, a su parcourir les chemins et emprunter les pistes, pluriels, qui ont conduit à une meilleure et plus juste appréciation de ce qui constitue, aujourd’hui, les forces et le potentiel du milieu artistique et culturel canadien.

      Plus couramment associée à Nyata Nyata, l’organisme artistique en danse dont elle a tenu les rênes avec sa fondatrice, Zab Maboungou, depuis 2003, Karla Etienne s’est en fait dévouée, sans faillir au cours des années, à faire avancer la cause de l’inclusion - par une meilleure représentation- dans le domaine de l’art, sur tous les plans de la pratique, de la gestion et de la diffusion auprès des institutions et organismes qui en ont la charge, dont entre autres, le Regroupement québécois de la danse, le Conseil des arts de Montréal ou le Conseil des arts et lettres du Québec.

      Forte d’une expérience également acquise au sein de diverses instances communautaires (parmi lesquelles, ENvironnement JEUnesse, Regroupement québécois des femmes en environnement, Maison d’Haïti), Karla Etienne mettra au service du développement artistique et culturel canadien ses aptitudes de directrice, de coordonnatrice, de rédactrice et d’animatrice.

      Mère de deux enfants, elle est également une interprète en danse remarquable, formée à la diversité artistique de nos sociétés contemporaines et la première diplômée du Programme de formation en danse de Nyata Nyata, dont elle a coordonné les activités, menant ainsi de front son travail de répétitrice, de mentor en danse et de gestion administrative, autant d’aspects dont elle fait bénéficier divers artistes et organismes culturels et artistiques au Québec.

      Karla Etienne est devenue sans conteste un moteur des progrès réalisés ces dernières années dans le secteur artistique et culturel au Canada.

      Poursuivez ici votre lecture du communiqué de presse.
    • Funding Support for Arts and Live Event Workers in response to COVID-19 / Financement pour soutenir les travailleurs des arts et du spectacle en réponse à la COVID-19

      05-Mar-2021 The Honourable Steven Guilbeault, Minister of Canadian Heritage, in collaboration with Simon Brault, Director and CEO for the Canada Council for the Arts announced further details about the implementation of $181.5 million in funding for the live arts and music sectors in 2021-2022.

      For its part, the Canada Council for the Arts will invest $116.5 million. Through a new digital innovation initiative (Digital Now), $50.5 million will enable arts groups, collectives and organizations to adapt or create works to be shared with virtual audiences; and $66 million of new funding will go to stimulate increased research, creation and production of new work through the Explore and Create program.

      The Department of Canadian Heritage is receiving $40 million in new funding to stimulate short-term contracting of workers in the live events sector through three Canadian Heritage programs: Building Communities through Arts and Heritage program, the Canada Arts Presentation Fund and the Canada Music Fund. Information on how to access the new fund will be available next week on the Canadian Heritage’s website.

      In addition, to help stabilize the overall environment for the arts and music sectors, the Government is extending a one-year renewal of funding of $25 million, for these three Canadian Heritage programs originally provided in Budget 2019.

      Read more HERE.

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      L’honorable Steven Guilbeault, ministre du Patrimoine canadien, en collaboration avec Simon Brault, directeur et chef de la direction du Conseil des arts du Canada, a annoncé le versement détaillé du financement de 181,5 millions de dollars alloué aux secteurs des arts de la scène et de la musique pour 2021-2022.

      Le Conseil des arts du Canada investira pour sa part 116,5 millions de dollars. Une nouvelle initiative d’innovation numérique (Présent numérique) de 50,5 millions de dollars permettra à des groupes, collectifs et organisations d’artistes d’adapter ou de créer des œuvres à l’intention d’un public virtuel; tandis qu’un nouveau financement de 66 millions de dollars servira à stimuler la recherche, la création et la production d’œuvres nouvelles dans le cadre du programme Explorer et créer.

      Patrimoine canadien reçoit 40 millions de dollars en nouveaux fonds pour stimuler les contrats à court terme des travailleurs du spectacle dans le cadre de trois de ses programmes : Développement des communautés par le biais des arts et du patrimoine, le Fonds du Canada pour la présentation des arts et le Fonds de la musique du Canada. Le site Web de Patrimoine canadien fournira de l’information sur l’accès à ces nouveaux fonds la semaine prochaine.

      En outre, afin d’aider à stabiliser les secteurs des arts et de la musique en général, le gouvernement prolongera d’un an le financement de 25 millions de dollars accordé à trois programmes de Patrimoine canadien, financement initialement prévu dans le budget de 2019.

      Cliquez ICI pour plus de détails.

    • Wage and Rent Subsidy Amounts to Remain Through to June / Le gouvernement annonce que les montants de la subvention salariale et de la subvention pour le loyer demeureront inchangés jusqu’en juin

      05-Mar-2021 The Deputy Prime Minister and Minister of Finance, the Honourable Chrystia Freeland, announced that the government intends to extend the current rate structures for these subsidies from March 14 to June 5, 2021. Specifically:

      • the maximum wage subsidy rate for active employees would remain at 75 per cent;
      • the maximum rent subsidy rate would remain at 65 per cent; and
      • Lockdown Support would remain at 25 per cent and continue to be provided in addition to the rent subsidy, providing eligible hard hit businesses with rent support of up to 90 per cent.

      These extensions would provide certainty and continued support for workers, businesses and other affected organizations in the face of ongoing challenges presented by the pandemic. With regard to furloughed employees, the government intends to continue to align the wage subsidy rate structure with the benefits provided through the Employment Insurance program from March 14 to June 5, 2021. This means employers who qualify for the wage subsidy would be able to continue to claim up to a maximum benefit of $595 per week per employee to support remuneration of their furloughed workers.

      Continue reading here: The Government of Canada or CTV News

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      La vice‑première ministre et ministre des Finances, l’honorable Chrystia Freeland, a annoncé que le gouvernement entendait prolonger les structures de taux actuelles de ces subventions du 14 mars au 5 juin 2021. Plus particulièrement :

      • le taux maximal de la subvention salariale pour les employés actifs serait maintenu à 75 %;
      • le taux maximal de la subvention pour le loyer serait maintenu à 65 %;
      • la mesure de soutien en cas de confinement continuerait de s’appliquer au taux de 25 % et continuerait de s’ajouter à la subvention pour le loyer, ce qui permettrait d’offrir aux entreprises admissibles les plus durement touchées un soutien au loyer pouvant atteindre 90 %.

      Les prolongations offriraient une plus grande certitude et un soutien continu aux travailleurs, aux entreprises et aux autres organismes touchés qui doivent composer avec les défis que présente la pandémie. En ce qui concerne les employés en congé forcé, le gouvernement entend poursuivre l’harmonisation de la structure des taux de la subvention salariale à ceux des prestations d’assurance‑emploi du 14 mars au 5 juin 2021. Cela veut dire que les employeurs admissibles à la subvention salariale pourraient continuer de demander une prestation pouvant atteindre 595 $ par semaine par employé, en contribution à la rémunération de leurs travailleurs en congé forcé.

      Cliquez ici pour plus de détails: Le gouvernement du Canada
    • UCalgary first in Canada to offer a teaching certificate in safe dance principles alongside degree

      04-Mar-2021 Safe in Dance International is an organization that promotes and endorses safe and effective dance practice worldwide by providing a range of Healthy Dance Certificates.

      After learning that university dance programs could apply to become registered providers of the Healthy Dance Practice Certificate (HDPC), Dr. Sarah Kenny, PhD, assistant professor in the faculties of Kinesiology and Arts, worked with the Dance division to bring the certificate to the University of Calgary.

      “I wanted to give our students the possibility to pursue a teaching certificate, alongside their degree, that is specifically designed to integrate safe dance practice principles both in their own dance practice, and in their teaching practice as well,” explains Kenny, whose research focuses on injury prevention among dancers.



      Opportunity unique in Canada
      The Dance division was able to embed the HDPC curriculum in related university courses. In 2018, the first dance students registered for the certificate, which has to be completed in two years. Kaili Che, BFA’19, is the first UCalgary student to complete the certificate.

      The certificate program offers a unique opportunity that no other undergraduate dance program in Canada offers. Along with the combined undergraduate degree program, the Bachelor of Kinesiology/Bachelor of Arts (Dance), the UCalgary dance program is also growing in reputation for its strong dance science focus, of which this certificate is a part.

      “I found many benefits in taking the certification simultaneously with my degree,” says Che. “I received feedback from current practitioners and researchers within the dance science field and had access to resources offered to students.”

      Keep reading the UCalgary article HERE.

      Photo by Tim Nguyen Co. of Dance major Kaili Che performing in a choreography by Heather Ware for Dance@Night, 2019.

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    Carte de la danse au Canada

    La Carte de la danse au Canada est interactive et la plus vaste qui soit dans le monde. Les donnée qu'elle contient représentent l’activité du secteur de la danse d'un océan à l’autre. On y retrouve les troupes de danse, les salles de spectacle, les formations et plus encore !

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